Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

TRETTONHELGEN

Av KekkeP - 22 januari 2010 11:30


Fick ungefär ett dygns vila efter Sälen-äventyret, sen var det dags igen.


Mellan 2:a och 6:e januari varje år kör vi ett stort läger som vi kallar för trettonhelgslägret (helt logiskt då det slutar på trettondagen).


Trettonhelgslägret är en tradition som går tillbaka långt i Stiftsgårdens historia och fungerar som en återträff för folket som är här på somrarna.


I år kom ett 100-tal ungdomar och vi hade temat "Medeltid/Riddare".


Hela första dygnet fick deltagarna prova på att leva klosterliv.

Bön i kapellet var tredje timme, medeltida hymner, stel form...

På kvällen firade vi en katolsk mässa med mycket latin, rökelser och förstås gregoriansk sång. Kul att testa en gång såhär.

Men jag är ytterst glad åt att vi inte har på detta vis varje dag.


Resten av lägret missar jag alltid till stor del, då jag måste jobba inför balen som vi alltid har på trettondagsafton.

Jag hade anlitat Gustav på gitarr, Andreas på klaviatur och Peter på sång.

Sen sitter vi och plankar låtar och repar från morgon till kväll.

Men det blev väldigt lyckat och i år var första året någonsin som jag faktiskt kände att jag hann träffa lite annat folk än bandfolket under lägret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KekkeP - 29 maj 2012 21:36

  Idag har varit en ganska hektisk dag.   Har försökt få ett helhetsgrepp om alla medverkande; hur de ska bo, när de kommer, vilka måltider de ska äta och vilken specialkost som krävs. Har sedan kommunicerat det med Bokningen så de har koll. ...

Av KekkeP - 28 maj 2012 22:17

  Denna dag har mest bestått av jobb och lite politik.   Tog en lugn förmiddag, svarade på några mejl och några telefonsamtal.   Höll middagsbön och ägnade mig sedan åt 70-årsjubiléet.   Nu på kvällen har vi haft styrelsemöte för partif...

Av KekkeP - 28 maj 2012 22:01

  På lördag smäller det... Stiftsgårdens 70-årsfirande.   Ett evenemang som jag jobbat rätt hårt med de senaste månaderna.   Den som inte varit projektledare för ett sådant här evenemang kan nog inte riktigt föreställa sig hur mycket jobb d...

Av KekkeP - 28 maj 2012 21:55

  Gårdagen blev ganska lugn.   Spelade på morgonbön och ägnade sedan förmiddagen åt att förbereda en sändningsandakt som jag skulle hålla för våra sommarledare som varit här på förträff/planering i helgen.   Jag valde att, för första gången...

Av KekkeP - 27 maj 2012 02:38


  När allt jobb för dagen var klart gick jag ner till Gruvan där alla våra ungdomar satt och kollade på Eurovision Song Contest-finalen från Baku.   Det var lite spännande till en början.   Jag trodde hela tiden att Sverige skulle vinna, me...

Ovido - Quiz & Flashcards