Alla inlägg under januari 2011

Av KekkeP - 25 januari 2011 22:00


Har haft två sköna lediga dagar (måndag-tisdag).


Måndagen ägnades åt tvättstugan och lite partiarbete - möte på kvällen. 


Idag (tisdag) har jag varit ganska effektiv och shoppat lite.


Började med att göra en liten shoppingtur här i Rättvik.

Det resulterade i ett par bordslampor till två av mina fönster (jag tycker att det blivit så tomt sedan jag plockade ned julbelysningen).

Dessutom införskaffade jag äntligen en skrivare. Det har jag tänkt göra i flera år, men inte kommit mig för. Nu blev det äntligen av.


På eftermiddagen åkte jag en sväng till Falun.


Gick på Clas Ohlson och hittade två bordslampor till (också till fönster).

Köpte dessutom ett trepack "fjärrbrytare" med en fjärrkontroll till, så nu kan jag knäppa av alla svåråtkomliga lampor i vardagsrummet med ett knapptryck.


Gick även till Gallerix och hittade en jätteläcker poster.

Den försökte jag nu ikväll få upp i vardagsrummet med vanliga häftstift, men det gick inte - väggen är för hård. Jag får skaffa spik, så går det nog bättre.


Nu ikväll har jag tittat växelvis på slalomen och handbollen.

Slalomen var otroligt spännande och jag är djupt imponerad av svenskarna.

Handbollen var inte lika imponerande - det kändes att svenskarna inte spelade för någonting särskilt, de var ju redan klara för semi. Således vann danskarna.

Av KekkeP - 23 januari 2011 23:06


Inser nu att det kanske bara är jag som inte visste att det faktiskt är klart med fortsättning på denna fantastiska serie...


På Wikipedia (här) står det att läsa följande:


Den 11 februari 2009   aviserade John Nettles att han kommer att sluta med rollen som Tom Barnaby efter inspelningarna av avsnitt nr 81. Produktionsbolaget Bentley Productions meddelade omgående att man hade för avsikt att fortsätta med serien, med en ny skådespelare som kommissarie i Barnabys ställe.

Ett år efter John Nettles beslut presenterades hans efterträdare. Det blir Neil Dudgeon, som antar rollen som DCI John Barnaby, kusin till DCI Tom Barnaby. John Barnaby gjorde sitt första framträdande i avsnitt 75, men det blir först efter avsnitt 81 som han tar över ansvaret för Midsomers polisdistrikt. Anledningen till att man ersätter Tom Barnaby med hans kusin John Barnaby är att i många länder som serien sålts till, så heter serien "Kriminalkommissarie Barnaby" (bl.a. i Danmark) eller "Barnaby". Ett nytt efternamn på huvudpersonen skulle då ha framtvingat ett namnbyte på serien i dessa länder, vilket man ville undvika.

Av KekkeP - 23 januari 2011 23:00


Har haft en väldigt lugn och skön ledig söndag.


Mycket sport på TV blev det.


Först skidåkning (silver för Hanna Brodin), sedan VM-bandy (snöplig förlust mot Finland) och sedan VM-handboll (otroligt skön seger mot Kroatien).


Ikväll har SVT visat det allra sista avsnittet utav Morden i Midsomer.

Dock kände jag att Tom lämnade rätt så öppet för en eventuell fortsättning med den nye "Inspector Barnaby" - nämligen hans kusin... Vi får se hur det blir.

Av KekkeP - 23 januari 2011 10:50


Det blev en lång och trevlig dag igår (lördag).


Åkte med Anneli & stiftsgårdsvolontärerna till Mora för att medverka i konfirmandfestivalen Fighting The Darkness på Moraparken.


Jag ansvarade för invigningsmässan tillsammans med stiftsadjunkt Cecilia Redner.

För musiken stod jag och Dalle Dahlgren (bas).


Efter detta hade multi-underhållaren Bengt Erlandsson (hemsida) en show kring ämnet främlingsfientlighet med sång, spexande & allvar.

Jag hoppade in och kompade honom på ett par låtar.


Bengt...

 


Sen fick jag skjuts hem till Rättvik av Bengt och hans fru Cecilia.


Tog det lugnt några timmar och hann kolla på handbollen.

En riktig rysare! Sverige visade mest vilja och slog Serbien med 28-24.


Sen gick jag upp till Stiftsgården, repade ihop mig lite med volontären Harald (gitarr, mandola & nyckelharpa) inför mässan.

Klockan 23 hade vi mässa för scouterna som är på läger på gården i helgen.

Av KekkeP - 22 januari 2011 20:09


Våren 2003 skaffade jag två katter - Moa & Matilda.


Redan efter ett år upplevde jag att jag inte klarade av att ha kvar dem.

Dels p.g.a allergi, men också för att jag inte fixade att ta hand om dem på ett bra sätt - våren '04 var en av mitt livs tuffaste perioder av flera anledningar.


Min goda vän, Andrea, förbarmade sig över dem och tog över vårdnaden.


Hon har tagit hand om dem på ett helt fantastiskt sätt, jag har varit och träffat dem vid ett tillfälle men också fått se bilder på dem.


Senaste tiden har Moa dragits med en massa besvär.

Hon har varit sjuk och uttorkad, det verkar som om njurarna inte funkat. 


Idag, klockan 11 på förmiddagen, somnade hon slutligen in.


Stor eloge till Andrea som räddade Moas liv när hon adopterade henne och har tagit hand om henne på ett underbart sätt och gett henne massor av kärlek.


Vila i frid, Moa - lilla tigern...


 

(Foto: Andrea)

Av KekkeP - 22 januari 2011 09:52


Hade en ganska lugn dag igår, fredag.


Var tvungen att jobba lite, men kunde göra det hemifrån iklädd mysbyxor.


Idag, lördag, är det konfirmandfestivalen "Fighting The Darkness" i Mora.

Jag ansvarar för inledningsmässan och har därför förberett den och gjort en Powerpoint-presentation som kommer fungera som agenda.

Under gårdagen fick jag fixa lite med logistiken - vilka som ska dela ut nattvard, vem som tar med sig bröd respektive vin etc...


Dessutom ska jag hoppa in och gästa under Bengt Erlandssons show och kompa honom på två låtar, så dessa fick jag lyssna in också under gårdagen.

Två fantastiska låtar!

En som heter "Jag skiftar till rosa" som handlar om hur vi kallas "vita" trots att vi har olika hudfärg när vi föds, när vi solar, när vi är förkylda etc... medan de som kallas "färgade" alltid är svarta, oavsett ålder eller förkylning.

Refrängen: "Jag kallas vit, min kompis kallas färgad, visst är det konstigt?"

Den andra låten heter "Ett underligt folk" som är skriven som ett brev från en kille från ett "exotiskt land" som har flyttat till Sverige och nu berättar för sina vänner där hemma om det konstiga svenska folket. 


På kvällen åt jag god mat och tittade på "På spåret".

Äkta fredagsmys!

Av KekkeP - 20 januari 2011 23:20


Har idag jobbat med "Näringslivsdagen" - ett evenemang skapat i samverkan mellan föreningen Företagarna i Rättvik och samarbetsorganisationen Närvik.


Under hela dagen har det varit utställningar, föreläsningar och samtal kring att vara företagare i Rättviks kommun.

Inspirerande att se hur många kreativa företagare vi har i vår kommun och vilken otrolig spännvid vi har vad gäller verksamhet hos företagen. Kul!


På kvällen fick jag besök av Julia.


Jag bjöd på middag; vegetarisk thai-wok med chili-touch.


Sen kollade vi på den spännande handbollsmatchen mellan Sverige och Polen.

Rätt lag vann!


Sen spelade vi ett parti yatzy, och jag fick stryk. Surt.


Imorgon tänker jag ha sovmorgon.

Ska jobba lite hemifrån, men tänker inte ta tag i det förrän på eftermiddagen.

Av KekkeP - 19 januari 2011 22:10


Har haft en bra dag på jobbet idag.


Diverse möten har avklarats, en hel del planerande och förberedelser, och så har jag dessutom skapat ett nytt, lite smidigare system för att föra gudstjänststatistiken i vårt kapell... så jag har varit ganska kreativ, må jag säga.


Har också hunnit med att spela pingis med Lukas (jag vann med 5-0 i set)... vi hittade dessutom på lite andra sporter som vi utövade (pingis-tennis och innebandy-golf var två av dessa...)


Kvällen avslutades med att spela på kvällsmässa i kapellet... när vi kom till fridshälsningen i mässordningen kom min gamla tonsättning av "O Guds lamm" helt plötsligt till mig så det fick bli den vi sjöng ikväll.

Jag måste någon gång ta tag i notering och inspelning av mina tonsättningar.

Dumt att de bara ska ligga där, långt bak i nån välgömd vrå i hjärnan.


Har nu varit och handlat, kommit hem och ska bara ordna med ett brevutskick till partiföreningen - sen ska jag sova fort och effektivt för att imorgon vara "fit for fight" inför Näringslivsdagen - en dag som helt tillägnas företagarna i Rättvik.

Spännande!

Ovido - Quiz & Flashcards