Alla inlägg under juni 2010

Av KekkeP - 30 juni 2010 23:19


Imorse promenerade jag till jobbet (cykeln stod uppe på Stiftsgården) och efter ca 200 meter började regnet ösa ned.

När jag väl kom fram till Stiftsgården var jag dyngsur.


Morgonbönen leddes utav våra volontärer som gjorde sin sista dag idag (de har varit hos oss under ett år) och istortsett hela personalen var där.

Efteråt hade vi avskedsfrukost för volontärerna med hela personalen.

Det har varit ett trevligt år och ungdomarna har utvecklats enormt mycket.


Under frukosten ringde församlingspedagogen från Rättviks församling och undrade ifall jag kunde komma ned och sjunga med deras konfirmander. Organisten Roland hade ringt och sjukanmält sig.

Så det gjorde jag...


Cyklade hem en sväng och bytte till torra kläder.


Promerade bort till församlingshemmet i strålande solsken, och sjöng med konfirmanderna i 1,5 timme.

När jag skulle gå hem igen spöregnade det, så jag var fullkomligt genomblöt när jag väl kom hem. "Raining cats and dogs"...


  


Så det var dags för dagens andra klädbyte...


Sen åkte jag upp till Stiftsgården igen för Medarbetarsamling.


Efter det kom Andrea och hälsade på.

Hon hade varit och jobbat i Mora och var nu på väg hem till Falun.

Så vi tog en kaffe och hängde en stund.


När hon åkte gick jag och Wasa ned till Stiftsgårdens lilla gym.

Vi har bestämt att vi ska peppa varandra att träna nu under sommaren.

Minst varannan dag.

Så idag har vi startat... hoppas att det håller...


På kvällen kom en massa fina människor till Stiftsgården, gamla stiftsgårdsvänner som jag inte sett på länge.

De skulle till Dalhalla ikväll (kanadensiska popbandet Arcade Fire) och passade på att hänga lite på Stiftsgården innan. 


    


Klockan 20 spelade jag på mässa i kapellet, sen var arbetsdagen slut.


Carolina är fortfarande kvar här (åker hem imorgon), så vi avslutade dagen med några avsnitt av "Friends".


Nu är jag jättetrött och ska försöka sova effektivt.

Imorgon är en ny dag... morgonbön klockan 08, pigg och fräsch! Jajemän!

Av KekkeP - 30 juni 2010 10:23


Igår jobbade jag bara fram till ca 14-tiden, sen åkte jag hem.


På eftermiddagen kom Mirre, Wasa och Filip på besök - Carolina var redan på plats. Vi gick till Bella och åt pizza. Sen hängde vi lite hos mig.

Efter ett tag anslöt även Amanda.


Det var tisdag igår. Tisdag på sommaren i Rättvik innebär tisdagskul.

Mycket folk ute, alla serveringar är öppna och en massa olika aktiviteter.


  


Vi gick och satte oss på ett ställe som heter Big Street.


 

      


Det blev en jättetrevlig kväll och jag kom inte hem förrän efter midnatt.

Så återigen en kort natts sömn.

Men det är det värt, och på fredag... då får jag sova ut lite!  

Av KekkeP - 29 juni 2010 07:00


Igår var en ganska lugn dag på jobbet.

Seniorlägret har kommit och de verkar jättemysiga.


Började dagen med att spela på middagsbönen.

Sen hängde jag i solen på bryggan med volontärerna och Wasa & Carro Nilsson.  


Wasa ska arbeta i köket under några veckor och bor i Svalboet (mitt gamla hem).

Carro har firat midsommar i Leksand och har nu semester, så hon är i Rättvik under några dagar och bor hemma hos mig.


Efter lite kontorsarbete så blev jag sugen på glass.

Så jag, Wasa & Carro åkte ner till torget och köpte en varsin Rättviksglass.


     


Sen fortsatte jag kontorsjobba lite och därefter gick jag & Carro till kapellet för att välja en solosång till aftonbönen.

Vi bestämde oss slutligen för den sällsynta psalmen 311 som är en oerhört snygg jazzlåt; "Jag skall gråtande kasta mig ner".

Så vi spelade och sjöng ihop oss på den.


Sen hängde vi på loggian med Wasa, Gisela (återbrukspräst) och Pontus.


Wasa & Gisela

    


Pontus


Carro fotograferar...

     


utsikten!


Sen hade vi aftonbön och sen åkte jag & Carro hem till mig.

Vi hängde på balkongen och avslutade sen dagen med ett par avsnitt "Friends".  

Av KekkeP - 27 juni 2010 14:40


Idag hade vi friluftsgudstjänst på Stiftsgården. Ett ganska fint "kyrkorum".


  


---------------


  


-----------------------


Det var Per Åkesson, en av församlingens präster, som höll i gudstjänsten.



--------------------


Spelmännen Monica Sommarström & Hans Ehrling stod för fiolmusik.


     


-------------


Och efteråt bjöd Stiftsgården alla besökare på kyrkkaffe i solskenet.


    


--------------


Efter kyrkkaffet tog jag med Rättviks församlings konfirmander på en rundtur och berättade lite om Stiftsgårdens liv och verksamhet.


Nu har jag kommit hem och resten av denna fina söndag kommer spenderas pendlande mellan balkongen, tvättstugan och TV-soffan (fotboll).

Av KekkeP - 26 juni 2010 23:36


Jag har alltid gillat att titta på fotboll.

När jag var yngre var jag nästan besatt - särskilt utav italienska ligan - och hade full koll på alla lag och alla spelare.


På senare år har jag fastnat för afrikansk fotboll, och jag missar inte gärna en möjlighet att se en match mellan två afrikanska lag.

Afrikanska lag spelar oftast en fotboll som är oerhört underhållande att se på.


Höjdpunkten var förstås när jag besökte Afrika (Mocambique) för första gången, i januari-februari förra året, och fick se en match live på stadion i Maputo.


Så nu under VM har jag naturligtvis hejat stenhårt på de afrikanska lagen.

Men så åkte de ut, ett efter ett...

Sydafrika, Nigeria, Algeriet, Elfenbenskusten, Kamerun...


Men...


Ghana lyckades hålla sig kvar i turneringen och tog sig vidare till slutspelet.


  



Ikväll spelade Ghana mot USA i åttondelsfinal.

Det blev en ganska hård match, men "Black Stars" dominerade ändå från början till slut... och lyckades, efter 30 minuters förlängning, gå ut som segrare.


Så nu väntar kvartsfinalspel för Ghana.


Heja Ghana! Heja Afrika!

Av KekkeP - 26 juni 2010 18:54


Gjorde alldeles nyss DN's partitest.

Är du nyfiken på vart du själv står kan du prova här


Jag brukar alltid "tänka lite vänster" när jag svarar på sådana här tester.

Men denna gång så var jag stenhård på att verkligen avge mina egna svar.


Det visar sig att jag ändå står närmast Vänsterpartiet, vilket ju känns skönt.

Då är jag inte engagerad för fel parti, åtminstone.


Men det är väldigt intressant att jag har relativt lite gemensamt med Socialdemokraterna, närmare bestämt exakt lika mycket som med Moderaterna.


Så här stämde mina åsikter överens med de olika riksdagspartierna:


1. Vänsterpartiet ............... 59 %

2. Miljöpartiet .................. 56 %

3. Centerpartiet ................ 41 %

4. Kristdemokraterna .......... 40 %

5. Moderaterna ................. 39 %

    Socialdemokraterna ......... 39 %

7. Folkpartiet ................... 36 %

Av KekkeP - 26 juni 2010 14:27


Igår var det midsommarafton.

Jag insåg att jag jobbat på Stiftsgården varje midsommarafton sedan 1998.

Så det är knappt att jag känner till någonting annat.


  


Men i år har vi inga ungdomsgrupper alls över midsommar, utan endast privata vuxengäster - varför vi bestämt att vi inte hade något särskilt eget program.


Däremot så händer ju en hel del runtom i Rättviksbygden och mycket av det ligger granngårds med Stiftsgården; det traditionella firandet på Gammelgården, "Musik i sommarkväll" i Rättviks kyrka och kyrkbåtarna på Siljan.

Så min funktion denna midsommar är att helt enkelt vara värd för de midsommargäster som bor och äter på Stiftsgården, d.v.s gå runt och vara trevlig och tillmötesgående och svara på eventuella frågor.


På vår midsommarbuffé igår var det ca 100 gäster, jättekul.

Men en del pusslande med bord blev det.

Alla verkade dock väldigt nöjda.


Vädret var typiskt midsommarväder, så det regnade och var solsken om vartannat men firandet på Gammelgården klarade sig förhållandevis bra.


Idag är det midsommardag och det har varit kyrkbåtar på Siljan och midsommargudstjänst i Rättviks kyrka.


  


Ikväll firar vi mässa i Enhetens kapell på Stiftsgården.


Imorgon håller Rättviks församling sin sedvanliga friluftsgudstjänst ute på gräsmattan på Stiftsgården och därefter ska jag göra en rundvandring/presentation av gården med församlingens konfirmander.


I nästa vecka blir det Seniorläger och så drar Musik vid Siljan igång på lördagen.


På söndagen drar stiftsgårdssommaren igång på allvar med konfirmander, barn och ungdomar i olika åldrar... jag är peppad!

Av KekkeP - 25 juni 2010 13:29


Igår kväll var en superfin solig afton.


Jag cyklade ut till Robustors lokaler på Stora Industriområdet och hade uppstartsmöte för vår nybildade förening Rockvik.

Rockvik ska jobba för att ordna mer livemusik i Rättvik.

Vi valde en interimstyrelse som ska sitta fram till första ordinarie årsmötet i oktober/november - jag valdes till sekreterare.


Efter mötet cyklade jag hem och åt och kollade på lite fotboll.

Sitta på balkongen och ta en kall öl hanns givetvis också med.


Sen promenerade jag ned till Rättviks Bowling & Krog.


  


Tanken var att jag bara skulle vara där någon timme eller så.

Men det var så mycket trevliga människor där, så jag fastnade och blev kvar tills de stängde. Så i natt blev det inte mer än 4 timmars sömn, vilket känns idag.


Men en jättetrevlig kväll blev det verkligen! Och jag promenerade hem i min kortärmade skjorta vid 2-tiden, och sommarnatten var varm och skön.

Jag trivs bra i Rättvik!


  

Ovido - Quiz & Flashcards