Alla inlägg den 15 november 2009

Av KekkeP - 15 november 2009 23:36


Ni som känner mig vet att jag är helt såld på Dan Brown.

(har läst de fyra första böckerna 3 gånger vardera)


För några veckor sedan var jag i Falun och shoppade, och på Akademibokhandeln

hittade jag hans nyaste "Den förlorade symbolen".


Sedan har den istortsett legat oläst på nattduksbordet.

Jag är alltid så makalöst trött när jag väl går och lägger mig, att det bara blir max

ett par sidor och så vaknar jag på morgonkvisten med en hård tegelsten under

ryggen med några tillknöcklade sidor.


Och så, nu i helgen har jag varit ledig och sjuk och bara varit hemma.

Men har jag läst något? .... Nej!

Vafalls...

Jag har GLÖMT BORT att jag har en bra och spännande bok att läsa!

Istället har jag glott på TV'n och hängt vid datorn.


På torsdag ska jag åka tåg, får sikta in mig på att läsa några kapitel då.

För den verkar onekligen väldigt spännande... måste bara komma ihåg det.

Av KekkeP - 15 november 2009 23:18


Det var säsongsstart för Stiftsgården Masterleague (se tidigare inlägg) i eftermid-

dags, och Kekkez FC tog emot Nissez (Nisse Forss) hemma på Mörksuggan Stadion.


Det blev en tät match och Nissez ledde med 1-0 efter första halvlek.


Men i början av andra halvlek sköt Herman Arfwedsson in kvitteringen 1-1.


Med 5 minuter kvar av matchen nickade Kekke Paulsson in 2-1, efter en hörna från

mittfältaren Christer Beijer. Resultatet stod sig sedan.

Känns skönt med premiärvinst, även om det blev svettigt ett tag.


Nu väntar bortamatch mot Errrufs FC (Andreas "Furre" Furuberget) i nästa omgång.

Det blir tufft.

Av KekkeP - 15 november 2009 23:02


Så, nu är vi ajournerade (pausade) tills imorgon bitti kl 09:00.


Stiftsfullmäktigemötet öppnade kl 16:00, och vi började med en tyst minut för vår

käre vän Lars Moberg som lämnade jordelivet för några veckor sedan.

Därefter drogs det igång med föredragningar av budgetärendena för Västerås stift,

för Prästlönetillgångarna och Vision 2011-2015.


Sedan hade vi tid för gruppsammanträden.

Vi i POSK (Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan)  satt i Rättviksrummet och uppe-

höll vår diskussion främst runt Fjällkyrkans framtid i Sälenfjällen samt runt ett

eventuellt valtekniskt samarbete under nästa mandatperiod.


Fjällkyrkorna (1 vid Högfjället och 1 i Tandådalen)

De drivs idag av en fristående stiftelse, inom de geografiska gränserna för Lima-

Transtrands församling.

Församlingen, både kyrkorådet och kyrkoherden, vill ta över driften av fjällkyrkorna.

Vi är inte helt överens i denna fråga, personligen har jag inte riktigt bestämt mig.

Vi kom överens om att alla tar ställning enligt eget hjärta imorgon när vi ska disku-

tera och fatta beslut i frågan.


Valtekniskt samarbete

Om vi i POSK står för oss själva får vi 2 mandat i Stiftsstyrelsen.

Samverkar vi med Vänstern, Kristdemokraterna eller Frimodig Kyrka så får vi 3 st.

Vi är inte överens i denna fråga heller.

Jag personligen tycker inte att POSK ska ingå samverkansavtal med någon annan.

Hellre att vi står rakryggade som obundna med 2 mandat, än att vi "säljer" oss.

Men vi bestämde oss för att lämna över frågan till nya fullmäktigegruppen som

tillträder i december (och där är ju inte jag med, så jag släpper detta).


Sedan åt vi en god 3-rätters-supé och jag ledde en aftonbön i kapellet.


Nu har vi nattpaus och börjar imorgon bitti med morgonbön och frukost kl 8.

Klockan 9 fortsätter förhandlingarna med diskussioner och beslut.

Av KekkeP - 15 november 2009 14:21


Stiftsfullmäktige är högsta beslutande organ för Svenska kyrkan i Västerås stift.

Två möten per år;

ett på våren i Stadshuset i Västerås och ett på hösten på Stiftsgården i Rättvik.


Mellan söndag (idag) och måndag (imorgon) äger höstens möte rum.

Så nu börjar ledamöter (mest gubbar och tanter) från hela stiftet trilla in här.

Jag har suttit som ersättare senaste mandatperioden, men har fått tjänstgöra vid 

samtliga möten då en av våra ordinarie ledamöter aldrig kunnat delta.


Jag har inte mått så bra under helgen, så jag hade tänkt att inte delta i mötet.

Men nu mår jag dels bättre, och dels har jag ju nära hem ifall det inte skulle funka.

Cirka 20 meter...


Så jag ska åtminstone ta och gå in en sväng och se hur det känns.

Budgeten ska klubbas och årsredovisningar läggas till handlingarna.

Antagligen inte särskilt spännande möte, det mesta är redan "klubbat" i styrelsen.

Det kan dock bli lite debatt om Fjällkyrkans framtid i Sälen. Vi får se.

Av KekkeP - 15 november 2009 14:18


Skrev tidigare att jag kollade på slalom från finska Levi på förmiddagen.

Då var det första åket.


Nu har även andra åket genomförts.

Mattias Hargin kom 4:a och André Myhrer 11:a. Klart godkänt!

Av KekkeP - 15 november 2009 10:47


Har en underbar söndagsförmiddag.


Vaknade vid 9-tiden och låg kvar och slölyssnade på radion till 10.


Magen mår bättre idag så jag har ätit frukost länge i lugn och ro.


Frukost-TV'n serverade herrarnas slalom från finska Levi.

Det ser bra ut för både André Myhrer och Mattias Hargin, heja Sverige!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards