Alla inlägg den 16 november 2009

OAS

Av KekkeP - 16 november 2009 21:14


Spelade på aftonbön i kapellet för nån timme sen.

Jag och prästen Ingemar hade nog trott att vi skulle bli alldeles själva.


Men det kom en hel del folk.

Det visade sig att en "förtrupp" av OAS-rörelsen (läs om OAS här) som börjar sitt

stora höstmöte imorgon (läs om höstmötet här) redan anlänt.


Jag stannade kvar en stund efter aftonbönen och snackade med några av dem.

Det är så svårt för mig att förstå mig på dem.

De är jättemysiga, jättetrevliga, oerhört fromma och godhjärtade människor.

Ändå sitter en stor del av dem på åsikter som jag har så svårt att begripa;

en konservativ syn i både kvinnoprästfrågan och HBT-frågan.


På ett sätt skulle jag nästan önska att de var otrevliga, omedgörliga, elaka,

oempatiska, osympatiska människor... då hade det varit enklare.

Men det här är fina människor, med så tråkiga åsikter.

Jag önskar att jag kunde övertyga dem om min Gudssyn och bibelsyn.


Men, men... de får naturligtvis tro och tycka som de vill.

Kyrkan berikas ju av våra olika åsikter och olika trosuppfattningar.  


Klart är att det är ett spännande möte och att jag är stolt över att Stiftsgården inte

stänger dörren för någon - oavsett tro eller övertygelse.

Av KekkeP - 16 november 2009 21:06


Ikväll har jag repat med sångerskan Sofia Andersson.

Det är kul för hon är duktig,vill mycket och är väldigt driftig.


Hennes tanke är att vi ska jobba med 2 projekt:

1) Ett sångprogram med mixad repertoar som kan framföras i olika sammanhang.

2) Ett demomaterial med sånger till dop, vigslar och begravningar.


Det är skönt, för hon har idéerna och tar initiativen. Jag behöver bara lira.


Ikväll har vi spelat och sjungit igenom en massa låtar - alltifrån Cornelis Wreeswijk

och Lisa Nilsson till Beatles och Sting, samt listat en massa sånger till projekt 2.


Kreativt, inspirerande och roligt på samma gång.

Av KekkeP - 16 november 2009 14:27


Jag har just varit på hälsokontroll genom jobbet.

Blodvärden, blodtryck, kolesterolvärden... allt var tipptopp prima!

Skönt!

Av KekkeP - 16 november 2009 14:20


Så där ja, nu har vi avslutat mötet med Stiftsfullmäktige.


Det blev lite debatt faktiskt, men inga förändringar av liggande förslag till budget.


Jo förresten... Rättviks församling ville genom Arne Blom omskriva det beviljade

församlingsbidraget på 30.000:- till att omfatta "turism/guide i Rättviks kyrka"

istället för "orgelmusik runt Siljan". Detta godkände fullmäktige.


Annars klubbades budgeten som den var föreslagen med oförändrat anslag till

Stiftsgården, Finnåkers kursgård och Fjällkyrkorna i Sälen.

Av KekkeP - 16 november 2009 01:28



November är min månad att ha Stiftsgårdens nattjourtelefon (vi som bor på gården

turas om en månad i taget, ca 3 månader per år).

Det här blir min sista, iochmed att jag snart ska flytta härifrån.


Jag hade nästan glömt av att jag hade telefonen, har varit väldigt lugnt hittills.


Men så nu, kl 01:11, ringde den.


KRIS-grabbarna från Helsingborg hade just anlänt och kommit på att de glömt av

att anmäla sin tidiga ankomst (deras kurs börjar imorgon) till receptionen.

Så jag fick hoppa upp ur sängen, klä på mig, springa in, larma av receptionen,

lämna ut nycklarna, ta fram brandlistan och skriva in dem, låsa och larma på.


Lite möda ska man väl ha för lönen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards