Alla inlägg under november 2009

Av KekkeP - 23 november 2009 22:26


(betyder "en måndag" på portugisiska)


Har egentligen varit ledig idag, men var tvungen att gå in och jobba litegrann.

Behövde reda ut en bokning i januari och försöka ragga lite fler ledare inför helgen då vi ska ha återträff för sommarlägerbarnen här på Stiftsgården.

Det ser lovande ut och kommer bli en rolig helg!


Sen har jag börjat packa litegrann och lagt upp en plan för en del av flyttbestyren.


På eftermiddagen ägnade jag ett par timmar till att förbereda kvällens möte som vi haft med Vänsterpartiet i Rättvik.

Det är jätteroligt! Vi har blivit ett gäng nu och känner en fräsch vänstervind.


När jag kom hem var jag lite sugen på att kolla på film, så jag la mig på soffan och tittade på "Wallander - prästen". Den var helt ok.

Av KekkeP - 22 november 2009 23:23


Henrik Schyffert håller ett bejublat "tal" på S-kongressen i Stockholm.

Mycket underhållande!


Klippet hittar du här (källa: SVT Play)

Av KekkeP - 22 november 2009 22:11


Hade tänkt börjat flyttpacka redan i eftermiddags.

Började lite smått med att gå igenom gamla papper, men kom inte längre än så.

Det finns en hel del att gå igenom.

Så jag tar nya fräscha tag med detta imorgon måndag. Gud, giv mig styrka!


Istället har jag kollat på reprisen av Debatt från i torsdags på SVT Play.

Kvart över nio flyttade jag mig till TV'n och kollade på Agenda.


En lagom ansträngande (?) söndagskväll med andra ord...


Grattis, Sandvikens AIK Bandy, som slog två svenska rekord idag:

1.) SAIK vann med 22-2 mot Katrineholm (24 mål i en match är rekord)

2.) Christoffer Edlund gjorde 12 av målen (mer än någon annan spelare gjort)


Föga förvånande blev jamaicanen Usain Bolt krönt till årets manlige friidrottare vid en gala i Monaco - verkligen inte otippat efter hans sanslösa sommar.

Av KekkeP - 22 november 2009 18:46


Sverigedemokraterna har nu börjat mobilisera inför valet 2010.


På deras hemsida kan man bl.a läsa "... målet är att ta kommunala mandat i Dalarnas samtliga kommunfullmäktigen år 2010"
Läs mer här


Partiets 2:e vice ordförande Anna Hagwall, som numera bor i Rättvik (driver optikerbutiken på torget) säger i en intervju att hon tänker kandidera till såväl kommun och landsting som riksdagen.


Usch och fy...

Av KekkeP - 22 november 2009 14:59


Har varit nere på Ungdomens Hus och träffat Rättviks ungdomsråd, som hade en heldag tillsammans med ungdomskonsulenten Johanna idag.


Vi diskuterade vårt nya projekt Ungt Val 2010 och ungdomars inflytande i stort.


Väldigt intressant och det är jätteroligt att det finns så engagerade ungdomar.

För det är verkligen dessa unga människor. Så det finns hopp om framtiden!


Bl.a har några av dem bildat en lokalavdelning av Ungdom Mot Rasism.

Superbra initiativ som är högst aktuellt med tanke på Sverigedemokraternas och Nationella Motståndsrörelsens framfart i Dalarna.


På torsdag om 1,5 vecka ska vi ha premiär för någonting vi kallar för Dialogcafé.

Under avslappnade former ska ungdomar få möta lokalpolitiker i caféet på Ungdomens Hus, där frågor som ungdomarna själva tycker är viktiga ska diskuteras.

Känns jättebra!

Av KekkeP - 22 november 2009 12:15


Ett inslag i Sydnytt om skånemoderaternas ordförande Lars-Ingvar Ljungman (tillika kommunalråd i Vellinge) som ska leda arbetet med flyktinghanteringen.


I slutet av inslaget råkar reportern sätta fel partibeteckning på Ljungman.

Mycket underhållande!


Klippet hittar du här (källa: YouTube)

Av KekkeP - 21 november 2009 23:42


Yesbox, nu är jag hemma igen efter min lilla utflykt till V-ås och Skinns'berg.


Fick ett SMS från paret som bor i, men ska flytta ut ur, min nya lägenhet där de bekräftade att de kommer flytta ut nästkommande helg (1:a advent).

Detta innebär att det nu är spikat att jag tar över den från 1:a december.

Åh, jag längtar!


Imorgon ska jag träffa Rättviks ungdomsråd en sväng runt lunch, annars är jag ledig och ska ägna så mycket tid jag kan åt att röja ur och börja packa.

Hoppas att jag är lika motiverad imorgon som nu i skrivande stund...


Nu väntar en kopp Kvällsro, sen blir det lite Dan Brown innan jag ska sova.

Av KekkeP - 21 november 2009 20:21


Av någon anledning började jag och Pia nostalgisnacka om sådan musik som man lyssnade på och diggade (åtminstone gjorde vi det) på 1990-talet.

Basement Jaxx, 2 Unlimited, NKOTB och Faith No More var några som nämndes.


Så fick jag plötsligt upp ett fragment av en låt någonstans långt bak i huvudet.

Jag lyckades få fram orden "Mu Mu Land"  samt att det skulle vara "lite Afrika", varpå Pia fick fram "Justify" och "And they're ancient"...

Vi sökte lite på YouTube och lyckades hitta den. (på YouTube finns ju allt!)


KLF med "Justified & Ancient" - vilken fortfarande visade sig vara en jättebra låt med en ascool musikvideo!

Och nog var det väl "lite Afrika" också? (fast det är ju snarare maori)


Lyssna och kolla på videon här


PS. Låten är med på albumet "The white room" som släpptes 1991 (!) DS.

Ovido - Quiz & Flashcards