Alla inlägg under november 2009

Av KekkeP - 21 november 2009 19:35


Har varit i Bergslagsskogarna idag, närmare bestämt i Skinnskatteberg, och hälsat på hos min goda vän Pia.

En underbar höstdag med solsken, god mat, härligt prat och mycket skratt.


Vi packade lite picknickfika och gav oss ut till en jättemysig udde nere vid sjön där vi satt i solskenet, drack kaffe och njöt av friden.


Efter lunch gjorde vi ytterligare en liten utflykt, denna gång till Kolarbyn där vi kollade på kolarkojorna och tog en promenad genom den trollska skogen ner till den lilla sjön - himla mysigt.


Och vilken dag det varit - solsken och lagom milt.

Kändes snarare som september än som det faktiska november.

Ganska svårt att tänka sig att det nästa helg är dags för första advent.

Av KekkeP - 21 november 2009 09:00


En liten rapport från veckans matcher för mina lag på Xperteleven.com


VM-ligan:

I tisdags spelade Rättvik Rangers oavgjort 0-0 borta mot Bäckseda Rovers.

Igår fredag fick vi samma resultat, 0-0, borta mot topplaget Sporting Maputo.

Klart godkänt, min defensiva taktik höll där och målisen Jonny Jones är stabil.


Stiftsgården Masterleague:

I onsdags var det bortamatch mot Errufs FC.

Min taktik var att ligga väldigt defensivt och emellanåt kontra med långbollar.

Det gav gott resultat och Kekkez FC tog hem segern med 3-1.

Av KekkeP - 21 november 2009 08:46


Jag hade hört så otroligt mycket positivt om den nya hypen: Melissa Horn.


Förväntningarna var därför väldigt höga när hon i förrgår skulle gästa SVT's Go'kväll.


Men uj, så besviken jag blev...

Lamt, kvasidjupt, deprimerat, pretentiöst, rent ut sagt skittråkigt.


Jag blev sedan inte särskilt förvånad när jag läste att hon jobbat en del ihop med Lasse Winnerbäck som enligt mig, om möjligt, är ännu tråkigare.


Ville ge Melissa en chans till och har därför ägnat lite tid nu åt att gå runt på nätet och lyssna in fler av hennes sånger.

Men allting låter ju likadant... usch, jag blir bara trött och deprimerad.

Av KekkeP - 21 november 2009 08:29


Såg en sak idag som jag inte sett förut, åtminstone inte lagt märke till.


På min tågbiljett står det: "KEKKE PAULSSON VIT"


Hmm...


Sen slog det mig; jag hade bokat biljetten via mitt SJ Prio-kort.

Och mitt kort, som ligger på lägsta statusnivån, har färgen vit.

Om man samlar tillräckligt med poäng kan man få grått eller svart kort.


I ett svagt ögonblick kunde man nästan tro att SJ börjat ägna sig åt apartheid.


Som tur är så var det ju inte så.

Det är dock en fin symbolik i att man blir svart ju högre status man får.

Omvänd apartheid, liksom...

Av KekkeP - 20 november 2009 23:10


Har haft en mycket lugn och skön ledig dag i Irsta, Västerås.


Mamma och jag åt lunch och tog sen en stärkande promenad i det sköna höstvädret.


Eftermiddagen spenderades i TV-soffan där jag, med inte alltför stort engagemang, följde sändningarna från Folkpartiets landsmöte i Växjö.


På kvällen lyxade jag, mamma och pappa till det med en härlig födelsedagsmiddag, trots att jag fyllde år för mer än 1,5 månad sen.

Men vi har inte haft tid att ses på länge, så det fick bli nu istället.

Köttfondue med gamla hederliga Gran Sangre de Toro till. Härligt!

Av KekkeP - 19 november 2009 22:06


Förmiddagens seminarium var mycket bra, även om jag missade halva.

(Tack så hjärtligt, Statens Järnvägar, för det!)


Eftermiddagen ägnades åt den nya Prinsesskolan, stiftets nya satsning för barn:


Med utgångspunkt i några viktiga artiklar ur FN:s barnkonvention har Sonja

Schwarzenberger och Teresa Axner skapat ett spännade och innehållsrikt

lektionsmaterial för barn i åldrarna 4-6 år.

Här får vuxna och barn lära sig mer om sig själva och varandra...

...i fantasins magiska värld!

Här får flickan vara norm för det som sker.

Men självklart är alla äventyrare välkomna, om de vågar...


Alltså en slags utbildning i bl.a  självkänsla, mognad och stolthet.

Lite samma koncept som Riddarskolan (läs mer här), fast det vänder sig till mindre

barn, och har dessutom flickan som norm (på tiden att något har det!).


Sedan gick vi till Domkyrkan där vi under högtidliga former invigde det nya skåpet;

ett skåp med miniatyrvarianter av bl.a nattvardsservisen, kollekthåv etc.

När barnen tröttnar på de vuxnas prat i gudstjänsten ska de kunna gå till skåpet och

hitta saker att "leka gudstjänst" med.

Spännande projekt. Och en jättefin invigning med barnkörsång, pompa och ståt.


Därefter var seminariedagen slut och jag hann hälsa på min syster Anna en stund.

Sällan jag träffar henne, så det var mycket trevligt.


Ikväll har jag haft en myskväll tillsammans med kära mor och käre far i Irsta.

God mat, småprat och slöande i TV-soffan.

Irsta har en särskild inverkan på mig, så fort jag kommer hit går jag in i någon slags

dvala av total avslappning - precis vad jag behövde just nu.


Av KekkeP - 19 november 2009 09:54


Tåget drabbades naturligtvis av förseningar (inte helt ovanligt) och tåget mellan

Sala och Västerås ville inte vänta in oss som kom med dalatåget.


Så nu sitter vi här på Sala station och väntar på bussen som går 10:05.


Jag är redan i skrivande stund försenad till seminariet och det tar nog ett tag 

innan jag når min destination. Kul...

Av KekkeP - 19 november 2009 08:41


Gick och la mig rätt tidigt igår kväll, men gjorde misstaget att börja läsa Dan

Browns "Den förlorade symbolen".

Ca 250 sidor senare var klockan 02 och jag fick tvinga mig att lägga undan boken.

Så sanslöst spännande!


Klockan 05 ringde klockan och jag gick upp, fixade frukost och duschade.

Tog bussen ner till stationen för vidare resa med södergående tåg.


På stationen träffade jag min gamla pianoelev Marina som skulle med samma tåg,

så vi har haft sällskap till Borlänge. Mycket trevligt!

I Borlänge klev hon av så nu fortsätter jag i sällskap med min kära HP istället.


Jag är på väg till en (förhoppningsvis) intressant seminariedag om "barns rätt till

andlig utveckling" på Stadshotellet i Västerås.  

Ovido - Quiz & Flashcards